Frakttjänster med upphämtning
Vissa frakttjänster inkluderar upphämtning av transportören. Dessa tjänster är tydligt markerade redan i sökresultaten och Fraktjakt gör det möjligt för er att automatiskt boka upphämtning elektroniskt samtidigt som ert fraktköp.
Ni kan själva kontrollera era kommande upphämtningar i kassan, ändra tid, adresser, instruktioner och även avboka upphämtning vid behov. I er adressbok kan ni spara uppgifter och önskemål på er förvalda upphämtningsadress, så att ni slipper mata in dem manuellt varje gång. Där kan ni även ange instruktioner till chauffören och vilka dagar och tider ni är tillgänglig för upphämtning.
Önskat datum och tid för upphämtning
I Fraktjakt kan ni ange tid och datum för när ni önskar att hämtningen sker.Boka tidigt om ni vill ha upphämtning samma dag. För att hämtning ska ske innevarande dag kräver ofta bokningskontoren att bokningen sker innan klockan 12 eller 13. Vissa bokningskontor kräver ännu tidigare bokning.
Somliga transportörer använder dessutom en så kallad turlista, vilket innebär att det inte är alla orter som trafikeras varje vardag. För att kontrollera vad som gäller för just din ort, kontakta transportören eller Fraktjakts kundtjänst.
Att avboka en upphämtning
Du kan välja att avboka upphämtningen innan frakten köps, genom att antingen klicka upp alternativmenyn till höger om bokningen eller klicka på knappen i statustexten.Om du inte väljer att boka upphämtning innebär det att fraktleverantören inte kommer att hämta paketen. Du måste i så fall själv se till att lämna in paketen till fraktleverantörens terminal eller ombesörja en annan bokning av upphämtning.
Viktig information om upphämtning
Vid upphämtning ska godset redan vara emballerat, adresserat, framställt och klart för omedelbar avhämtning. Varje kolli ska vara adresserat med den fraktetikett och övriga frakthandlingar som Fraktjakt tillhandahåller för utskrift, såvida inga andra instruktioner anges.Placera godsen så att de är lättillgängliga för föraren att hantera vid tidpunkten för upphämtningen.
Olika fraktleverantörer
Om ni bokat upphämtning av flera olika fraktbolag behöver ni tydligt separera paketen, företrädesvis med paketburar tydligt uppmärkta per fraktbolag, så att paketen inte hämtas av fel transportör.Bomkörning
Det är viktigt att avbeställa oönskade upphämtningar innan fraktköpet. Gods som inte är tillgängligt och färdigt för transport vid tiden för upphämtningen riskerar resultera i tilläggsavgift från fraktbolagen i form av "bomkörning".
Missad upphämtning
Om fraktbolaget av någon anledning missar upphämtningen, är fraktbolagens praxis att ny upphämtning måste bokas. Kontakta kundtjänst, så hjälper vi er att boka om en missad upphämtning.Automatisk bokning av upphämtning
Fraktjakt bokar automatiskt dina upphämtningar åt dig. Under företagets inställningar kan ni inaktivera de automatiska bokningarna av upphämtning.Välj om du vill att Fraktjakt automatiskt skall boka upphämtning när frakten köps eller inte. Inaktiverar du våra automatiska bokningar av upphämtning måste du i så fall själv se till att lämna in paketen till fraktleverantörens terminal eller ombesörja en annan bokning av upphämtning vid ett senare tillfälle eller genom en stående bokning av upphämtning.
Mottagarbetald frakt
Vid mottagarbetald frakt är det fraktens avsändare som bokar upphämtningen i alla de fall där bokningen inte måste skickas i EDI tillsammans med fraktköpet.Ett mail med instruktioner för hur frakten skall hanteras på rätt sätt kommer att skickas till avsändarens emailadress.